Moniturva Matkavakuutus korvaa matkasairauden ja – tapaturman hoitokulut ilman euromääräistä ylärajaa. Matkasairaus on sellainen sairaus, jonka ensioireet ilmaantuvat matkan aikana ja se vaatii lääkärinhoitoa matkan aikana tai 14 vrk kuluessa matkan jälkeen.

Ennen matkaa todetusta sairaudesta korvaamme vain äkillisestä ja odottamattomasta pahenemisesta välttämätön ensiapuluonteisen hoidon kustannukset (max. 7 päivää).   

Moniturva Matkavakuutus pitää sisällään myös mm. ambulanssilennolla järjestettävän kotiinkuljetuksen (matkasairaus tai – tapaturma), tapaturmaisen kuoleman korvauksen, tapaturmasta aiheutuvat pysyvän haitan korvauksen, matkan peruuntumisen, odottamiskorvauksen lennon myöhästyessä, korvauksen viivästyneistä matkatavaroista sekä matkatavarakorvauksen 1000 euroon asti.

Täyden listan korvauslajeista ja niiden korvaussummista saat vakuutusehdoistamme sekä vakuutustarjouksesta ennen vakuutuksen ostamista. Tutustuthan vakuutusehtoihin tarkasti, jotta olet selvillä turvasi sisällöstä ja sen rajoituksista.

AIG:n matkavakuutuksesta korvataan matkan aikana diagnosoidun sairauden (mukaan lukien COVID-19 tauti) lääkärin määräämiä tutkimus - sekä hoitokuluja ilman ylärajaa edellyttäen, että sairaus ei ole oireillut tai sitä ei ole tutkittu tai hoidettu ennen matkan alkua.

Kyllä, Moniturva Matkavakuutuksessamme on euromääräinen omavastuu matkatavarakorvauksissa (50 euroa) sekä tuntimääräinen omavastuu odottamiskorvauksessa lennon myöhästyessä ja matkatavaroiden viivästyessä. Tämä tarkoittaa sitä, että olet oikeutettu korvaukseen vasta, kun viivästyminen on yli 6 tuntia.

Vakuutus voidaan myöntää kaikille alle 85-vuotiaille henkilöille, jotka asuvat vakituisesti Suomessa ja joilla on oma KELA-kortti.

Kyllä voi. Lapselle tulee kuitenkin hankkia tällöin oma vakuutus (lapsi ei voi matkustaa aikuisen vakuutuksella, mikäli aikuinen ei matkusta lapsen kanssa).

Löydät linkin matkavakuutuksen vakuutusehtoihin näiltä verkkosivuilta. Lisäksi saat aina ostamastasi matkavakuutuksesta vakuutuskirjan sekä vakuutusehdot sähköpostiisi, joista käy ilmi, mitä matkavakuutuksemme kattaa. Suosittelemme, että pidät vakuutusasiakirjat mukana matkallasi, sillä se nopeuttaa avun saantia matkan aikana.

Matkan peruutusturva astuu voimaan heti matkavakuutuksen hankintahetkestä alkaen. Muut vakuutuksen turvat ja palvelut astuvat voimaan, kun lähdet kotoasi matkalle. Kaikki vakuutusturvat ja palvelut lakkaavat, kun saavut Suomeen tai sinä päivänä, mikä vakuutukseen on kirjattu, riippuen siitä kumpi on aiempi. Vakuutuksen voimassaolon voit tarkistaa vakuutuskirjasta, jonka lähetämme sinulle sähköpostiisi heti maksamisen jälkeen.

Jotta voit käyttää matkahätäpalvelua, tarvitset vakuutuksen numeron sekä matkahätäpalvelun numeron. Vaikka sinun ei tarvitse pitää mukanasi vakuutuksen voimassaoloa todistavia papereita, jotkin ulkomaalaiset lääkärit ja sairaalat saattavat haluta nähdä nämä asiakirjat. Suosittelemme siis ottamaan sähköpostitse saamasi vakuutuskirjan mukaan matkalle.

Kyllä. Tämä matkavakuutus ei kata ennen matkaa todettuja sairauksia (Ennen matkaa todettu sairaus tai siihen liittyvä tila, josta sinä tai matkakumppanisi tiesitte vakuutuksen hankintahetkellä) eikä se kata korkeariskisiä aktiviteetteja. Näet kaikki rajoitukset vakutuusehdoista.

Kyllä. Vakuutus ei kata matkoja seuraaviin maihin tai niiden kautta: Kuuba, Sudan, Syyria, Iran, Pohjois-Korea tai Krimin alue.

Voit saada korvauksen, jos joudut peruuttamaan matkasi vakuutusehtojen mukaisesta syystä. Ehtojen mukaisia syitä ovat mm. yllättävät tapaukset, kuten sinulle, matkakumppanillesi tai lähiomaisellesi sattunut sairaus tai tapaturma. Vakuutus ei korvaa matkaa, jos sairaus tai vamma on ollut olemassa ennen vakuutuksen hankkimista.

Kyllä, vakuutus kattaa sukellusharrastuksen 30 metrin syvyyteen asti. Sinun on sukellettava pätevän sukellusopettajan tai -oppaan ohjauksessa ja noudatettava asianomaisen sukellus- tai koulutustoimiston tai organisaation ohjeita.

Korvausta ei makseta, jos sairaus, vamma tai kuolema on aiheutunut seuraavissa toiminnoissa: 

  • kiipeilylajit, kuten vuori-, kallio- ja seinäkiipeily, 
  • köydellä laskeutuminen, 
  • ulkomailla vuoristoon, viidakkoon, aavikolle, erämaahan tai muille asumattomille seuduille omatoimisesti tehtävät vaellukset tai tutkimusretket ja muut vaaralliset toiminnot, 
  • valtameriveneily, 
  • miehistönä toimiminen maasta toiseen purjehdittaessa, 
  • koskenlasku tasoa 3 suuremmalla tasolla, 
  • ilmaurheilulajit, kuten riippuliito, varjoliito, purjelento, laskuvarjohyppy, benjihyppy, 
  • kuumailmapallolennot (ellei varattu etukäteen matkanjärjestäjän kautta), 
  • laskettelu merkittyjen rinteiden ulkopuolella, nopeuslasku tai syöksylasku, 
  • sukellus paineilmalaitteilla yli 30 metrin syvyyteen, 
  • kilpaurheilu, 
  • lisenssin vaativa urheilu, 
  • kamppailu- ja kontaktilajit, kuten nyrkkeily, paini, judo tai karate, 
  • metsästys, 
  • tykkien ampuminen, 
  • moottoriurheilulajit, 
  • rikollinen toiminta, 
  • tappelu, paitsi oikeutettu itsepuolustus.            

Mikäli olet epävarma kattaako matkavakuutus tarpeesi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Jos tämä vakuutus ei vastaa tarpeitasi, lähetä sähköpostia osoitteeseen travelguardfinland@aig.com. Jos kertamatkavakuutus on kestoltaan 30–90 päivää, voi vakuutuksen peruuttaa kirjallisella ilmoituksella. Hyvitämme vakuutusmaksun kokonaisuudessaan, mikäli vakuutus on peruutettu kirjallisesti ennen matkan alkamista eikä vakuutuksesta ole tehty korvaushakemusta.

Korvauksen hakemista varten pyydämme, että täytät vahinkoilmoituslomakkeen verkossa tai tulostat lomakkeen sivultamme ja lähetät sen meille allekirjoitettuna liitteiden kanssa.

 

Mikäli lähetät vahinkoilmoituksen Suomessa, käytä seuraavaa osoitetta (postimaksu on maksettu puolestasi): 

AIG Korvausosasto 

AIG Europe S.A. (Finland)  

Tunnus 5008951  

00003 Vastauslähetys

 

Vahinkoilmoituksen voi lähettää ulkomailta seuraavaan postiosoitteeseen (postimaksullinen):

AIG Korvausosasto 

AIG Europe S.A. (Finland) 

Kasarmikatu 44 

FI-00130 Helsinki 

 

Mikäli sinulla on kysyttävää hakemuksen täyttämisestä tai haluat vahinkoilmoituslomakkeen postitse, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, puh: 0203 50 550.

Matkalla hädän kohdatessa pyydämme olemaan yhteydessä matkahätäpalveluumme, joka päivystää 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Asiantuntevat henkilöt auttavat ja neuvovat sinua eteenpäin. 

Matkahätäpalvelu – SOS International AS 

Puh: +45 7010 5054

Hyväksymme suoraveloituslaskun rajatuin ehdoin klinikoilta sekä sairaaloita tietyissä kohteissa. Kohteet ja klinikat näet sivuiltamme.

hyväksymämme klinikan tai sairaalan ollessa kyseessä hyväksymme laskun hoidosta, joka on tehty päiväpoliklinikalla ja lasku ei ylitä 500 euroa. Näissä tapauksissa vakuutetun ei tarvitse maksaa itse hoidosta sairaalalle tai klinikalle.  Sairaala/klinikka vaatii nähtäväksi vakuutuskirjan, joten muistathan ottaa sen mukaan, sillä ilman vakuutuskirjaa he eivät voi laskuttaa hoitoa vakuutusyhtiöltä.

Voit yhä myös maksaa itse hoidon ja hakea siitä heti korvausta meiltä.

Pyrimme siihen, että saat korkealuokkaista palvelua. Jos et ole tyytyväinen saamaasi palveluun, ota yhteyttä:
 
Myyntiin ja hallintoon liittyvät asiat:
AIG Asiakaspalvelupäällikkö,
AIG Europe S.A. sivuliike
Kasarmikatu 44, 0130 Helsinki, Finland.

Puhelin: + 358 203 50550
S-posti: travelguardfinland@aig.com  

Korvaushakemuksiin liittyvät asiat:
AIG Korvaushakemuspäällikkö,
AIG Europe S.A. sivuliike
Kasarmikatu 44, 0130 Helsinki, Finland. S-posti: travelguardfinland@aig.com

Jotta voimme käsitellä kommenttisi mahdollisimman nopeasti, ilmoita vakuutustunnuksesi, vahinkohakemusnumerosi sekä vakuutuksen ottajan tai vakuutetun henkilön nimi.

Kuluttajariitojen vaihtoehtoinen riidanratkaisu:
AIG Asiakaspalvelupäällikkö, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE (www.fine.fi) antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita vakuutussopimuksen soveltamisesta. FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja vakuutuslautakunta antavat myös ratkaisusuosituksia riita-asioihin.

Voit olla yhteydessä myös Kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi), josta saat maksutta tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua riitatilanteessa. Myös Kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi) antaa ratkaisusuosituksia riitatilanteissa. Kuluttajaneuvontaan tulisi aina olla yhteydessä ennen asian viemistä Kuluttajariitalautakuntaan.

Mikäli haluat tehdä reklamaation verkkokaupasta ostamastasi vakuutuksesta, voit käyttää myös Euroopan komission Online Dispute Resolution -lomaketta.

Palaute:
Otamme vastaan mielellämme palautetta sivuston käyttäjäkokemuksista. Jos sinulla on kommentoitavaa tai ehdotuksia, lähetä sähköpostia osoitteeseen travelguardfinland@aig.com.